MSX banner
 Home

MSX Kung-fu Acho (Seiken Acho)Kung-fu Acho (Seiken Acho)transparantNEtransparantEN

Ontwikkelaar: IREM / ASCII
Uitgever: IREM / ASCII
Jaar: 1985
Product ID: -
Medium: ROM cartridge
Geluid: PSG

Een ander spel dat ik hier wil bespreken is Seiken Acho, beter bekend als Kung-fu Acho. Naast Konami's Yie Ar Kung-fu, vind ik dit een van de leukere kung-fu en vechtspellen op de MSX. Vooral tactiek is benodigd om dit spel te spelen.

MSX kung-fu Acho (Seiko Acho) screenshotIn principe bestaat het spel uit vijf levels (floors) en daarna begint het spel -zoals vele MSX spellen- weer van vooraf aan. Hierbij wat adviezen voor het redden van je meisje m.a.w. het rondspelen van het spel;
- Allereerst is het slim om zo snel mogelijk door te lopen (ook al zit er een rood mannetje achter je aan. Die volgt je wel). Ook in verband met de tijd. Daarnaast scheelt het aantal vijanden die je moet verslaan.
- Probeer te verkomen dat de mannetjes aan je vast komen zitten. Je kunt wel los komen door snel links en rechts af te wisselen, maar veel slimmer en verstandiger is het gewoon proberen te vermijden.
- Floor 1 is vrij gemakkelijk. Ook de eindbaas (met knuppel) is onder andere met een hoge sprong gemakkelijk te verslaan.
- Floor 2 is samen met floor 4 het moeilijkst, maar de truuk is handigheid hier in te krijgen en het ritme ontdekken waardoor je weet wanneer de vazen vallen, vuurspuwende draken verschijnen en waar en op welke hoogte de vlinders vliegen. De eindbaas van floor 2 ('n chineesachtig typje) is een kwestie van bukken voor de boomerang, naar 'm toe lopen, opnieuw bukken voor de boomerang en 'm dan gebukt met lage trappen inmaken.
- De eindbaas van floor 3 is wel groot, maar ook deze is met een paar hoge trappen gemakkelijk in te maken.
- Floor 4, zoals reeds gezegd, is gewoon 'n kwestie van het ritme van hoe de vlinders komen te ontdekken. Ook slaan (graph-toets) gebruik ik hier veel, terwijl ik die in andere levels eigenlijk niet gebruik. Ook voor de eindbaas ('n soort duivelachtige dwerg) van floor 4, komt het slaan erg van pas. Buk voor het blauwe ding dat ie gooit, loop naar 'm toe, buk opnieuw en sla (let op: sla, graph-toets dus!) 'm op z'n bek.
- Ook floor 5 is gemakkelijk en moet verder geen probleem zijn. Bij de eindbaas (een soort van travestiet achtig figuur, die je met zijn lak-laarsjes flink kan schoppen) is het een kwestie van flink er op los trappen en slaan, en vooral deze kinky trappen proberen te ontwijken.
- Daarna zie je de hoofdfiguur zijn vriendin bevrijden en komen de gebruikelijke hartjes om het hoofd. Teken dat je 'm eenmaal rond hebt gespeeld. En dan, tja... dan kun je weer van vooraf aan beginnen. Leuk hé!

Succes met het spelen van dit spel. Ik hoop dat je wat hebt aan bovengenoemde tips.

 

 MSX verzameling

 RAY2DAY MSX SOFTWARE

 MSX informatie

 MSX spelbesprekingen
  Astrododge
  Cold Blood
  Eggerland Mystery
  Higemaru (Makaijima)
  The Goonies 'R' Good Enough
  Konami Book
 Kung-fu Acho
  Manbow 2
  Princess Quest
  Rambo
  Stray Cat

 MSX emulatie

 Links

Zilog Inside

Online Musea